K  l  u  r  i  g  t

År 1999 lanserade jag webbplatsen "Klurigt" som ett IT-pedagogprojekt i Jönköpings län. Efter en blygsam start med ett tiotal uppgifter finns det numera drygt 1000 uppgifter på denna webbplats. Sedan 2004 driver jag webbplatsen i egen regi.
Många uppgifter är varianter på kända teman, men det finns också ett stort antal originaluppgifter.
Toppresultatet är 4416 besök/vecka. resp. 1255 besök för ett dygn. Det finns dock många som inte registreras som besökare på startsidan, eftersom de går via bokmärken eller sökmotorer direkt till en speciell sida. Exempel på en sådan sida är "Synvillor".

Några kommentarer:
"Hej! Tänkte bara skriva och säga att din sida om matematik är väldigt trevlig.
"
"Jag gillar din sida, jag är pensionär, 72 år, och behöver träna hjärnan ibland."
"Jag måste ge dig en stor eloge för dina intressanta problem, mycket trevlig sida du skapat.
"
" .... har gjort denna underbara sida för alla spelfantaster, gamla som barn: Klurigt. Här hittar du från (pedagogiska) spel till matematiska klurigheter, schackproblem, korttricks, m m. Denna sida är alltså ett måste för dig!" (Gaddenskolan)
"Här hittar du massor av klurigheter! Vill du lära dig världens bästa korttrick, lösa tankenötter eller lära dig räkneknep så är den här sidan ett måste!" (UR)
"Vilken trevlig, innehållsrik sida detta är. Jag tipsar mina kollegor för fulla muggar." (ITiS-handledare)
"Jag hittade din trevliga sida "Klurigt" av en händelse, och blev mycket imponerad." (IT-pedagog)
"Jag tycker att sidan är väldigt intressant och välgjord. Jag surfar ofta omkring där för det finns så mycket att titta och klura på."
(Elev i åk 9)
"En trevlig hemsida! Jag har länge varit på jakt efter en liknande."
"Klurigt är en webbplats för både barn och vuxna. Här finns tankenötter, matematiska problem, julpyssel med tomtefar, frågesport, matematiska problem samt länkar till klassiska spel som luffarschack och Othello." (Lärarnas tidning nr 21/2005)
"Klurigt är en webbplats med syfte att öka intresset för matematik. Här finns en stor variation av pedagogiska idéer och tips för matteundervisningen och mängd praktiska övningar och klurigheter för elever som barnsudoku, mattetipspromenader för elever i år 4 och 7, spel samt månadens problem." (Lärarnas tidning den 17/10 2006)
Logisk-matematisk intelligens: ..... Ett exempel är en webbplats som heter Klurigt som erbjuder användaren olika klurigheter inom matematikens område men även tips på hur man bättre klarar av multiplikationstabellen och en presentation av kända schackproblem. (Magisteruppsats, Högskolan i Borås)
"Din sida är jättebra." (Föreläsare på biennalen i Stockholm 2008)
"Möbiusband: Blev helt fascinerad av konceptet.... Har nån nånsin hört talas om den här otroligt enkla konstruktionen? Verkar som de gör sånt här i skolan nu men jag kommer inte ihåg att vi fick leka med såna här roliga grejer! ;) För er som inte har en aning om vad jag bluddrar om, kolla in: http://mathpuzzle.se/mobius.htm " (Bloggare)
"En härlig blandning med fler än 200 klurigheter för alla åldrar!" (Matematikutvecklare, Halland)
"Tack för en rolig hemsida. Jag är pappa till en 14-årig dotter, som kommer dragandes med mattekluringar mest hela tiden. Kunde inte motstå utmaningen med mästarnas mästare." (Förälder)
"Synnerligen intressant! Hoppas det blir repris på föreläsningen!" (Kommentar till föreläsningen om "Den optiska telegrafen")
"Jag var inne på din hemsida, vilken underbar källa att ösa ur. I like!" (Högstadielärare i  matematik)
"Otroligt vilken sida - Du borde skicka info till skolorna." (Lärare)
"Jag har stor glädje av din hemsida och använder den dagligdags." (6-9 ma/no-lärare)
"Er webbplats har fått vårt högsta betyg och fått en plats i vår länktopp!" (
Skollink.se)
"Jag är vuxen, men barnsligt förtjust i små matteproblem. Jag vill tacka för en trevlig och underhållande sida. Feci guod potui, faciant meliora potentes
(=  Jag har gjort vad jag kunnat, må nu de, som kan, göra bättre.)"
"Jag stödjer syftet med din sida till 100%." (Utvecklare av webbapplikationer)
"I am a Swedish 8,5 year old boy living in New Delhi, India. Your labyrint was great fun!"
"Vilken trevlig sida du har. Många roliga och kluriga saker."
"Din hemsida är en stor inspiration till att hitta variationer på min matematikundervisning." (Högstadielärare)
"Jag har hittat en riktig guldgruva genom att googla på "mattekluringar". Det är en sida som är full av kluriga problem, tips på spel (och länkar till gratisspel), laborationer, tipspromenader m m. Det är en man från Jönköping som startade sidan som ett IT-pedagogprojekt för 10 år sedan, och sedan har den vuxit och blivit jättepopulär. Där finns godbitar för alla åldrar!! Jag kommer tipsa alla mattelärare på min skola om den. Adressen är: http://www.mathpuzzle.se. Gör ett besök!!"
"Jag tycker hela sidan gav mersmak och man ville titta på alla uppgifter.
(Min 13-åring fick jag köra i säng efter 1,5 tim efter att han suttit bredvid mig när jag tittade igenom vad som fanns på sidan. Han tyckte det var väldigt intressant och kul. Då hade vi inte hunnit med allt ändå)."
"Jag tycker att din hemsida är fantastiskt bra, svårighetsgraderna väljer man själv." (Elev i åk 1, gymnasiet)
"
Tack för en trevlig hemsida med många roliga utmaningar. Mästarnas mästare innehöll många roliga problem att lösa. Verkligen avancerade problem att lösa." (Högstadielärare)
"Just nu letar jag runt efter bra kluringar som lätt löses med matematiska metoder och hittade på så sätt in på din fantastiska sida." (Universitetsanställd)

"Vilken bra sida du har gjort. Klassen tyckte att det var en lagom klurig uppgift att göra." (Högstadieklass)
"Jag har lärt mig mycket under de år jag följt med Klurigt och tackar och hoppas på ett nytt problemfyllt år." (Pensionär)
"Jag uppskattar verkligen dina problem och just det kreativa tänkandet runt dem." (Företagsledare)
"Jättekul hemsida och biljardbollarna II är grymt knepig!" (Entusiastisk problemlösare)
"Jättekul uppgifter. Jag skulle önska att dessa uppgifter förmedlades till alla elever. Vi behöver mer logik i svenska skolor." (Gymnasielärare)
"
Jag är intresserad av veckoläxor åk 9. Hur gör jag för att få tillgång till dem? Läxa 1 är verkligen allsidig och på en nivå som förbereder dem för nationella proven."
Högstadielärare
"Tack för en mycket bra sida och roliga problem!"


Ett antal skolor har nu "Klurigt" som en länk på sin hemsida.
Runt 2010 fanns adressen till "Klurigt" också i flera länksamlingar, bl.a. Länkskafferiet, Malmö högskolaKTH, Stockholms universitet, Utbildningsradion, Framtidens klassrum, Pedagogiska Resurser (Folkbildningsnätet), Resurscenter för matematik, naturvetenskap och teknik i skolan (Finland), Grubliser (Norge),  Special-pædagogisk forlag (Danmark) och Skollink.se.
Tyvärr fungerar många av dessa länkar inte längre.

Syftet med den här webbplatsen är att öka intresset för matematik. Förhoppningsvis kan de flesta hitta några problem med lämplig svårighetsgrad.

Lycka till med problemlösningen!


    
        
Anm.:
En tidigare toppnotering,
858, var ur matematisk synpunkt ett intressantare tal.
Talet är symmetriskt (en palindrom).
Talet kan delas upp i faktorerna 2, 3, 11 och 13.
2 och 3 är de enda primtalen med differensen 1.
11 och 13 är primtalstvillingar.
Alla präglas vi av vårt yrke...

Old mathematicians never die; they just lose some of their functions.
 

A cow in Scotland
I matematik är det oerhört viktigt att uttrycka sig korrekt.
Följande historia är ett bra exempel på detta!

"There are three men on a train, an economist, a logician and a mathematician. They have just crossed the border into Scotland when they see a brown cow standing in a field from the window of the train (and the cow is standing parallel to the train).
The economist says, 'Look, the cows in Scotland are brown.'
The logician says, 'No. There are cows in Scotland of which at least one is brown.'
The mathematician says, 'No. There is at least one cow in Scotland, of which one side appears to be brown.
 


The fire

An engineer, a physicist and a mathematician are staying in a hotel.

The engineer wakes up and smells smoke. He goes out into the hallway and sees a fire, so he fills a trash can from his room with water and douses the fire. He goes back to bed.

Later, the physicist wakes up and smells smoke. He opens his door and sees a fire in the hallway. He walks down the hall to a fire hose and after calculating the flame velocity, distance, water pressure, trajectory, etc. extinguishes the fire with the minimum amount of water and energy needed.

Later, the mathematician wakes up and smells smoke. He goes to the hall, sees the fire and then the fire hose. He thinks for a moment and then exclaims, "Ah, a solution exists!" and then goes back to bed.


The coffee machine
A physicist and a mathematician are sitting in a faculty lounge. Suddenly, the coffee machine catches on fire. The physicist grabs a bucket and leap towards the sink, filled the bucket with water and puts out the fire.

Second day, the same two sit in the same lounge. Again, the coffee machine catches on fire. This time, the mathematician stands up, got a bucket, hands the bucket to the physicist, thus reducing the problem to a previously solved one.
 

Tillbaka