Lätt:
Svar: Strategin måste vara att du till slut har lämnat en
sticka kvar, när det är motståndarens tur att ta bort
stickor.
Lösning:
Om du ska vara säker på att kunna lämna en sticka kvar,
måste du i omgången dessförinnan ha lämnat fem stickor
kvar. Antingen din motståndare då tar bort en, två
eller tre stickor kan du se till att du därefter lämnar
en sticka kvar. Med liknande resonemang inser du lätt att
du i första omgången ska lämna nio stickor kvar, dvs.
du ska ta bort en sticka.
Den här strategin kan du tillämpa, om du spelar "Sista
stickan förlorar" mot datorn på http://www.sandlotscience.com/Guided_Tours/Tour2/Tour2_5.htm |
Medel:
Svar:
Ta bort hela raden med tre stickor.
Lösning:
Samma strategi som för NIM-spelet! Se Nimstrategi!
Du kan spela NIM mot datorn på http://www.freeasphost.co.uk/paradox/mathematics/
|
Svår:
Svar:
Du ska se till att det är ett jämnt antal
stickor i varje rad, när motståndaren skall göra sitt
drag.
Därför ska du börja med att ta en sticka från vardera
raden.
Anm.: Om det från början hade varit ett jämnt
antal stickor i varje rad, skulle du låta motståndaren
börja.
Lösning:
Om det till slut är kvar 2+0, 0+2 eller 2+2 stickor,
när det är din motståndares tur, har du vunnit! Det
framgår av exemplen nedan.
A. I de två första fallen lämnas en sticka kvar och du
kan ta sista stickan!
B. Om det är 2+2 stickor, när det är motståndarens
tur, kan han lämna kvar
2+1, 1+2 eller 1+1 stickor.
I de två första fallen kan du se till att det blir 2+0
resp. 0+2 stickor kvar, dvs. samma situation som i exempel
A.
I det tredje fallet vinner du direkt genom att ta 1+1
stickor.
Anm.: Vad händer om motståndaren väljer att hela
tiden ta bort en sticka från samma hög?
Svar: Så småningom kommer det att vara kvar 6+0
stickor, när det är motståndarens tur. Han kan då inte
förhindra att det till slut är kvar en sticka (= vinst
för dig), när det är ditt drag.
|
|
|