Tankeläsaren |
Här kommer
några exempel på "tankeläsning". För yngre elever kan det räcka med att kunna utföra tricket, medan målsättningen när det gäller äldre (och duktigare) elever bör vara att de ska förstå den matematiska förklaringen. |
Vilket tal? | Tänk på ett tal! | Avslöja talet! |
Skonumret (1) | Skonumret (2) | Hokuspokustal |
Den strukna siffran! | ||
"Kortläsaren"
Följ anvisningarna
här!
Lösning
Skonumret (1)
Uppgift:
Du ska lista ut en persons födelsedatum och skonummer!
Utförande: Ge personen följande instruktioner:
1. | Skriv upp det datum som du är född. Ex.: Om du är född den 15 januari skriver du talet 15. |
2. | Multiplicera detta datum med 20. |
3. | Lägg till ditt skonummer. |
4. | Multiplicera summan med 5. |
5. | Tala om vilket svar du fick. |
Nu kan du blixtsnabbt tala om personens
födelsedatum och skonummer!
Lösning
"Kortläsaren" (Lösning)
Tankeläsaren bygger på det binära talsystemet. Därför kan det här tricket
också fungera som en introduktion till andra talsystem.
Ett exempel på en enklare tankeläsare med talen 1-31 finns beskriven
här
Utan att förstå teorin med binära tal, kan man dock få fram vilket tal en
kompis tänker på genom att göra så här:
Antag att din kompis svarat att talet finns på kort nr 2, 4 och 6.
Då behöver du bara lägga ihop de inringade talen på dessa kort:
2 + 8 + 32 = 42.
Din kompis tänkte alltså på talet 42.
Tillbaka
Tänk på ett tal! |
Vi kallar talet för x |
Multiplicera med 3 |
3x |
Lägg till 1 |
3x + 1 |
Multiplicera med 3 |
3(3x + 1) = 9x +3 |
Lägg till det tal som du först tänkte på |
9x +3 + x = 10x +3 |
Stryk den sista siffran i
svaret. |
x |
Avslöja talet! (Lösning)
Ex: Antag att talet är 23742374
Detta tal kan skrivas som 10000 . 2374 + 2374 = 2374 .
(10000 + 1) =10001 . 2374
Men 10001 = 137 . 73
Vårt åttasiffriga tal kan därför skrivas 137
. 73 .
2374
Om vi i tur och ordning dividerar med 73 och
det fyrsiffriga talet 2374 blir svaret 137.
Tillbaka
Skonumret (Lösning)
Instruktionen kan sammanfattas så här: (20*D +
S)*5
där D = födelsedatum och S = skonummer
Efter förenkling får man 100*D + 5*S
Ex.: En person är född den 15/1 och har skonummer 42.
Han talar om att svaret är 1710.
Resonera så här:
1) Datum
Hundratals- (och tusentals-) siffrorna skulle ha gett datum om de inte hade
påverkats av skonumret.
Datum måste därför vara mindre än 17. Efter några exempel ser man ett
mönster:
Om de två sista siffrorna bildar ett tal under 50, ska man dra bort 2, annars
drar man bort 1. Det förutsätter att det är normala skostorlekar (30 - 49) som
vi talar om. I det här fallet ska jag dra bort 2. 17 - 2 = 15.
2) Skonummer
5*skonumret har alltså gett produkten 210.
Enklast räknar man ut skonumret genom huvudräkning på det här sättet:
210/10= 21 2*21 = 42
Ytterligare ett exempel: En person talar om att svaret blev 585.
1) Datum: 85>50 . Därför ska jag dra bort 1. Datum är därför 5 - 1 =
4
2) Skonummer: 185/5 = 2 * 18,5 = 37
Svar: Personen är född den fjärde (i någon månad) och har 37 i skonummer.
Avslöja
svaret! (Lösning)
Svar: Tiotalssiffran är alltid en nia, och summan av hundratalssiffran och
entalssiffran är nio.
Bevis: |
Ex.: 471 - 174 = 297
När man får reda på att entalssiffran är 7 vet man att hundratalssiffran är 9 -
7 = 2
Eftersom tiotalssiffran alltid är en nia blir svaret 297.
Ex.: 746 - 647 = 99
När man får reda på att entalssiffran är 9 vet man att hundratalssiffran är 9 -
9 = 0
Eftersom tiotalssiffran alltid är en nia blir svaret 99.
Tillbaka
Den strukna siffran!
(Lösning)
1. | Alla tal som är delbara med 9 har en siffersumma som är jämnt delbar med 9. |
2. | Talet 12345678 har siffersumman 36 och är därför delbart med 9. |
3. | När man multiplicerar detta tal med 2, 4, 7 eller 8 är siffersumman fortfarande delbar med 9. |
4. | Beräkna siffersumman av de
återstående siffrorna. Alt. 1: Siffersumman är inte jämnt delbar med 9. Differensen mellan närmast högre tal som är delbart 9 och denna siffersumma ger den strukna siffran. Alt 2: Siffersumman är jämnt delbar med 9. Den strukna siffran kan vara 0 eller 9. Jag har emellertid valt faktorerna 2, 4, 7 och 8, därför att produkterna då inte innehåller några nollor. * |
5. | Ex. 1: 8 .
12345678 = 98765424 5:an
stryks 9+8+7+6+4+2+4 = 40 45 - 40 = 5 |
6. | Ex. 2: 7 .
12345678 = 86419746 9:an
stryks 8+6+4+1+7+4+6 = 36 36 är jämnt delbart med 9. Den strukna siffran är då 9 enligt punkt 4 ovan. |
* Istället för att bara tillåta
multiplikation med 2, 4, 7 eller 8, skulle man kunna tillåta multiplikation med
vilket positivt ental som helst. I lösningen till ett liknande problem i sin bok
"Secrets of Mental Math" föreslår prof. Arthur Benjamin följande
tillvägagångssätt, om den strukna siffran kan vara 0 eller 9:
Man frågar lite nonchalant: Du strök väl inte en nolla!?
Om försökspersonen svarar "jo", så är problemet löst. Om svaret är "nej"
fortsätter man: Och du strök inte heller en etta, en tvåa, en trea eller en
fyra, eller hur?
När försökspersonen svar "nej", fortsätter man: Inte heller strök du en femma,
en sexa, en sjua eller en åtta utan det var en nia, eller hur!
1. | Differensen mellan
talet och dess siffersumma är alltid 36, om talet ligger i intervallet
40 - 49. Bevis: Om talet är 40 + x blir differensen (40 + x) - (4 + x) = 36. |
|
2. | Multiplicera med ditt skonummer (x). | 36x |
3. | Lägg till 36 | 36(x+1) |
4. | Dividera det
nya svaret med svarets siffersumma. Siffersumman är antingen 9 eller 18. |
36(x+1)/9 = 4x+4 alt. 36(x+1)/18 = 2x+2 |
5. | När man får reda på svaret, ska man därför subtrahera med 4 och därefter dividera med 4 alt. subtrahera med 2 och därefter dividera med 2 beroende på vilket alternativ som ger ett rimligt skonummer. | |
6. | Ex. 1:
Skonumret är 38. 38 . 36 = 1368 1368 + 36 = 1404 Siffersumma: 9 1404/9 = 156 För att det ska vara en rimlig skostorlek motsvaras detta av 4x+4 (156-4)/4 = 38 Ex. 2: Skonumret är 42. 42 . 36 = 1512 1512 + 36 = 1548 Siffersumma: 18 1548/18 = 86 För att det ska vara en rimlig skostorlek motsvaras detta av 2x+2 (86-2)/2 = 42 |
Avslöja kortet
(Lösning)
Antag att kortets valör är x och färgkoden är f.
Multiplicera kortets värde med 2. | 2x |
Lägg till 1. | 2x + 1 |
Multiplicera med 5 | 5(2x + 1) = 10x + 5 |
Lägg till färgkoden. | 10x +5 + f |
Om inte 5 hade
funnits i resultatet, hade sista siffran angett färgen. Om resultatet är tvåsiffrigt, anger tiotalssiffran valören, och om svaret är tresiffrigt bildar hundratalssiffran och tiotalssiffran ett tal som motsvarar valören. Alltså måste du subtrahera det sista resultat med 5. |
|
Ex: Din kamrat drar ruter
dam. Uträkning: 2 . 12 = 24 24 + 1 = 25 5 . 25 = 125 125 + 7 =132 132 - 5 = 127 (12 = dam 7 = ruter) |