Månadens problem (juni
2005) är samtidigt ett tips om hur man kan stimulera elever att hitta
kreativa lösningar.
Så här ser uppgiften ut:
Låt eleverna föreslå tre st. ensiffriga tal, tre st. tvåsiffriga
tal och två st. tresiffriga tal.
Det gäller sedan för eleverna att kombinera de sju minsta talen, så
att de får fram ett svar som kommer så nära det åttonde talet som
möjligt. (Ofta går det att få ett svar som exakt överensstämmer
med det åttonde talet eller i varje fall ett svar som är lika med
det åttonde talet ±1).
Anm.: Naturligtvis kan man utgå från ett färre antal tal.
Så är ju fallet i såväl den lätta som svåra
varianten av månadens problem (se nedan).
Metod:
Man får använda de fyra
räknesätten och parenteser men även kvadratrötter, potenser,
trigonometriska funktioner, logaritmer osv.
Exempel:
Kombinera talen 2, 2, 3, 15,
89, 91, 225 så att svaret blir 707!
Exempel på lösning:
Månadens problem
finns den här gången med olika svårighetsgrader.
Lätt: Kombinera 3, 5 och 8 så att svaret blir 25
Medel: Kombinera 1, 3, 5, 17, 19, 21 och 345 så att
svaret blir 456
Svår:
Alt. 1: Kombinera 2, 5 och 16 så att svaret blir 20
Alt. 2: Kombinera -1, p,
5 och 6 så att svaret blir
10 |
|