Hex (board game)

Hex är ett brädspel, som teoretiskt kan ha vilken storlek som helst men som i regel består av 11x11 hexagoner. Spelet uppfanns av den holländske matematikern Piet Hein (1942) och John Nash (1948) oberoende av varandra. Nash har bevisat att spelet inte kan sluta oavgjort.



Piet Hein

 


John Nash

Anm.: John Nash anses som en av 1900-talet största matematiker.
Under åren 1966 och 1996 publicerade han inga arbeten p.g.a. schizofreni.
1994 fick han nobelpriset i ekonomi.
Filmen A Beautiful Mind är baserad på Nashs liv.
Filmen visades i TV4 den 13/4 2008.

 

Spelregler:
HEX är ett spel, där två spelare (röd resp. blå) turas om att lägga en markör i sänder i vilken ruta som helst. Röd börjar alltid. Den som först förbinder sina två motsatta sidor med en obruten kedja av markörer vinner.
Hörnrutorna räknas som båda spelarnas sidor. Det är en fördel att lägga först, och för att göra spelet mer rättvist kan man införa en "Swap-regel" (Se ytterligare info för datapelet
HEXY  nedan.)

I dataspelet HEXY spelar du på dataskärmen mot datorn eller mot en annan spelare.
Spelet är konstruerat av Vadim V. Anchelevich. På hans hemsida kan du hämta detta spel http://home.earthlink.net/~vanshel/Hexy1-74.exe

1) Spara filen  
2) Eftersom det är en exe-fil, bör du låta ditt virusprogram undersöka, om det finns virus eller spionprogram i denna fil.
När jag undersökte den (27/1 -08) var den fri från virus och spionprogram.
3) Du startar programmet genom att dubbelklicka på                                
Några anvisningar:
 a) När du testat spelet några gånger, krävs det en registrering.  
     För mig var detta inte något problem. Jag fick snabbt en kod via e-post från 
    
Vadim V. Anchelevich.
b) Hexy Off: Du spelar mot en annan spelare.  
    H
exy On: Du spelar mot datorn.
c) Swap Off:
    Swap On
: När Röd gjort sitt första drag, kan datorn byta ut den röda
                  markören mot en blå eller ta bort den röda markören och
                  lägga en blå på "spegelrutan" (Se regler för Swap on)
d) Level:
   
e) Hint: Datorn förslår vilket drag du ska göra.
   
f) Ångra drag:               Använd piltangenten (ß)
   Ångra borttaget drag:  Använd piltangenten (
Ý)
   
 
Anm.: Du kan också spela mot datorn på Maze Works http://www.mazeworks.com/hex7/index.htm