Det ryktas att det i svenska skolan har skett
en försämring av standarden på matematikundervisningen. Nedan följer en
skildring av matematikundervisningens snabba utveckling. Vi får följa hur ett
räkneexempel förändrats under 50 år.
På 1950-talet förekom följande uppgift i årskurs 6:
1950
En bonde säljer en säck potatis för 20 kr. Framställningskostnaderna är 4/5 av
priset. Hur stor är vinsten uttryckt i kronor?
Tio år senare (1960), närt det visat sig
att alltför många elever hade stora brister i bråkräkning, löd uppgiften, som nu
flyttats upp till årskurs 7:
|
|
1960
En bonde säljer en säck potatis för 40 kr. Framställningskostnaderna är
32 kr.
Var snäll och räkna ut vinsten.
I början av 1970-talet var det så dags att
införa mängdläran i svenska skolan. Alla
matematikproblem fick omedelbart en ny och mer häftig formulering, eller vad
sägs om följande (uppgiften hade nu flyttats till årskurs 9)?
1970
En bonde säljer en mängd potatis (A) för en mängd pengar (B). B är mängden
av alla delar BE för vilka gäller att BE är en krona. I streckmängdform måste du
för mängden B göra sextio små streck,
ett för varje krona. Mängden av framställningskostnaderna (C) är fyrtioåtta små
streck. Rita bilden av mängden C som en delmängd av mängden B
och angiv resultatmängden (D), som ger svaret på frågan: Vilken storlek har
vinstmängden?
Så småningom övergavs mängdläran, när den
visat sig vara en total katastrof för hundratusentals ungdomar.
Eftersom man ville att alla elever i skolan skulle vara behöriga för
universitetsstudier, omformulerades nu uppgiften så att alla elever garanterat
skulle klara den. Den flyttades också till årskurs 1 på gymnasiet för säkerhets
skull.
1980
En bonde säljer en säck potatis för 80 kr. Framställningskostnaderna är 4/5
därav, vilket är 64 kr. Vinsten uppgår till 1/5, vilket är lika med 16 kr. Stryk
under ordet "potatis" och diskutera för- och nackdelar med potatisodling.
Den 8 december 1989 beslutade riksdagen att den
katastrofala kommunaliseringen skulle genomföras. Merparten av lärarna
protesterade och vid matematikbiennalen 1990 blev skolminister Göran Persson
utbuad!
1990
En bonde säljer en säck potatis för 100 kr.
Intervjua husmor om hur kommunaliseringen kommer att slå mot tillgången på
potatis i skolan.
Vid millenniumskiftet var det modernt med öppna
vardagsanknutna problem …..
2000
En bonde säljer en säck potatis för 120 kr. Diskutera hur mycket potatissäcken
väger.
OBS!
BO har protesterat mot den här uppgiften. Han anser att den diskriminerar
tätortselever, som aldrig har sett en potatissäck.
Hur kommer man i framtiden att beskriva matematikundervisningen anno 2013?
Kanske kommer uppgiften att formuleras så här:
En bonde säljer en säck potatis för 120 kr.
Ta fram din Ipad och "forska" om potatisen.
Anm.:
Många elever kunde inte klara den här
uppgiften om det inte var högsommarvarmt i klassrummet.
De följde nämligen
Skolverkets råd att ha mössa, jacka och vantar på sig i klassrummet. Då är
det svårt att använda en Ipad.
På
Matematikbiennalerna under 1980-talet satte Jan Unenge upp
bejublade revyer, där han med stor humor beskrev SÖ.
SÖ finns inte längre, men utan tvekan skulle Skolverket vara ett
lika tacksamt ämne för en nutida revyförfattare. |
|